L'exposició

Amb la mostra Gala/Dalí/Dior. D’art i moda, la Fundació Gala-Salvador Dalí inicia una nova línia expositiva centrada en la fascinant relació que Dalí manté al llarg de la seva vida amb el món del disseny i la moda. Ens trobem davant de dos creadors, Salvador Dalí i Christian Dior, que són referents i expressió del segle xx i que es defineixen per una actitud davant el fet artístic capaç d’aglutinar rigor tècnic, obsessió creativa, voluntat de transcendir i sentit de posada en escena.

Art i moda s’entrellacen per endinsar l’espectador en aquest imaginari compartit a través d’una acurada selecció d’obra de l’artista, dissenys de la Maison Dior i materials documentals provinents dels fons de la Fundació Gala-Salvador Dalí i de Christian Dior Couture.

L’exposició ha estat comissariada per Bea Crespo i Clara Silvestre, amb la direcció científica de Montse Aguer.

La passió per l'art

Els primers contactes de Gala i Salvador Dalí amb Christian Dior tenen lloc a París a començaments de la dècada de 1930, quan l’artista, amb l’ajuda obstinada de Gala, intenta fer-se un nom a la capital de l’art. Entre el 1931 i el 1933, Dalí exposa les seves creacions a la petita galeria de Pierre Colle, de la qual Christian Dior esdevé soci a partir del 1931. Entre les diverses pintures, dibuixos i objectes d’època surrealista que s’hi mostren, destaquen obres com Començament automàtic d’un retrat de Gala, que es presenta per primera vegada al públic el 1933.

El regne de la moda

El 12 de febrer de 1947, Christian Dior revoluciona la moda i l’estètica femenina amb la presentació de la seva primera col·lecció, que aviat és batejada com a New Look. El couturier s’instal·la amb fermesa en el camp del disseny de moda i subverteix els codis de l’alta costura com anys abans havia fet amb la pintura Salvador Dalí.

Gala —considerada una de les muses més influents del segle xx— de seguida intueix en l’estil de Dior una oportunitat per forjar i embellir la seva pròpia imatge. Atenta a les noves propostes del dissenyador, exhibeix el seu gust per la moda en cadascuna de les seves aparicions públiques tot revelant un estil modern i sofisticat. En són mostra els conjunts firmats per Dior que integren la seva col·lecció personal i que llueix en diversos actes i inauguracions al costat de Dalí.

El ball del segle

El 3 de setembre de 1951 té lloc a Venècia un dels esdeveniments més memorables i mítics del segle passat. El seu artífex, l’extravagant multimilionari i decorador Carlos de Beistegui, congrega al Palazzo Labia la flor i nata de l’alta societat i grans personalitats de l’època en un acte que s’anuncia com «El ball del segle». Aristòcrates, actors de cinema, socialités, artistes i dissenyadors de moda, entre altres convidats il·lustres, llueixen les disfresses creades expressament per a l’ocasió. Entre les més recordades, destaquen els gegants concebuts per Salvador Dalí i Christian Dior, amb la mediació de Gala i la intervenció de Pierre Cardin. L’entrada espectacular dels gegants al ball, precedida d’una desfilada pels carrers de Venècia, marca un dels punts més àlgids de la vetllada.

Vídeo

El Castell de Púbol és un lloc molt significatiu en la creació daliniana: una continuació de Portlligat amb personalitat pròpia. És el regal de Dalí a Gala, la seva dama, a qui ret vassallatge i al qual no pot accedir sense permís escrit d’ella. Des de fa més de vint anys el castell és també el lloc que acull les nostres exposicions temporals. En aquesta ocasió, la mostra Gala/Dalí/Dior. D’art i moda vol posar en valor l’admiració que Gala, Dalí i Dior es van professar i descobrir com es van influir mútuament.

L'exposició en imatges

  • Catàleg de l’Exposition Salvador Dali, galeria Pierre Colle, París, 1933
  • Salvador Dalí. Començament automàtic d’un retrat de Gala, c. 1933
    © Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2020
  • Salvador Dalí al seu apartament de París, 1935-1937
    Drets d'Imatge de Salvador Dalí reservats. Fundació Gala-Salvador Dali, Figueres 2020
  • Christian Dior. Abric Saint-Ouen, col·lecció d’alta costura primavera-estiu 1949, línia Trompe-l’œil, 1949
  • Ricardo Sans. Sobreimpressió de Salvador Dalí i Gala a la terrassa de la casa de Portlligat, 1951
    Ricardo Sans Condeminas © Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2020
  • Christian Dior. Vestit Musée du Louvre, col·lecció d’alta costura primavera-estiu 1949, línia Trompe-l’œil, 1949
  • Marvin Koner. Gala i Salvador Dalí a l’exposició de Salvador Dalí a la Carstairs Gallery de Nova York, 1950
    Marvin Koner
  • Christian Dior - Boutique. Conjunt format per una brusa i una faldilla llarga de lamé amb estampat de caixmir, c. 1970
  • Pierre Perottino. Salvador Dalí disfressat per al ball de Carlos de Beistegui a Venècia, 1951
    Collection Dior Héritage, Paris
  • Oriol Maspons / Julio Ubiña. Desfilada dels gegants dissenyats per Dior a la Via Làctia de la casa de Portlligat, 1960
    © O. Maspons / Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2020
  • Christian Dior, Tony Sandro, Gala, Victor Grandpierre i Salvador Dalí al restaurant Los Caracoles de Barcelona, 1956

Catàleg de l'exposició «Gala/Dalí/Dior. D’art i moda»

Textos de Montse Aguer, directora dels Museus Dalí, Bea Crespo i Clara Silvestre, comissàries de la mostra, i Joana Bonet, escriptora i periodista.

El catàleg és disseny d’Alex Gifreu i té el patrocini de la Fundació Bancària “la Caixa”.

DESCARREGA EL CATÀLEG

Perquè visitar l’exposició

  • Dior fou una de les primeres persones de París que va preocupar-se per la venda de les meves invendibles pintures surrealistes. Salvador Dalí
  • La nostra ambició era exposar amb els mestres que més admiràvem —Picasso, Braque, Matisse, Dufy—, els pintors que coneixíem personalment i apreciàvem de debò: Christian Bérard, Salvador Dalí, Max Jacob, els germans Berman… Christian Dior
  • Christian Dior ha fet un estudi dels quadres de Dalí i ha transcendit el seu punt de vista. Gala
  • Aquests dos creadors, nascuts amb molt poc temps de diferència, comparteixen un univers i tenen molts més punts en comú del que semblaria en un primer moment. Montse Aguer Directora dels Museus Dalí
  • Dalí havia col·laborat ja amb Coco Chanel i Elsa Schiaparelli, i als seixanta ho farà amb Piaget i els seus cufflinks d’or, però amb Dior mantindrà una relació càlida i alhora simbòlica. Joana Bonet Escriptora i periodista
  • Dalí i Dior, erigint la seva obra sobre sòlids fonaments, han fet de l’art i la moda l’èxit i la raó de les seves vides. Bea Crespo i Clara Silvestre Comissàries de l’exposició