L'Exposició
Exposició dedicada a la relació fotogràfica dels Dalí amb Ricardo Sans Condeminas entre els anys 1949 i 1956. Es mostren 90 fotografies, amb documentació diversa.
Les fotografies de Sans eren especials per als Dalí ja que en van conservar 164 i Gala en va seleccionar 9 per al collage de la Sala dels Armaris de Portlligat. La mostra s’ha dividit en quatre àmbits que es mostren en ordre cronològic: Retrats de Salvador Dalí, 1949-1956; Retrats de Gala, 1951-1953; Retrats de Salvador Dalí i Gala, 1951-1954; i Portlligat, 1950-1956.
En les sèries fotogràfiques de Sans des del 1949 fins al 1956, trobem un Dalí que deixa de ser aquell personatge mediàtic que solia mostrar. S’observa un Dalí més proper, més espontani, gairebé sempre a casa seva i en la intimitat, amb més connexió o més relaxat davant la càmera. En la secció dedicada als retrats de Gala, que inclou instantànies inèdites, trobem la dona somrient, relaxada, natural i que fins i tot posa per al fotògraf–un fet excepcional. Sans fotografia els Dalí gairebé sempre en la seva vida quotidiana, en el seu àmbit de confort. En diverses fotografies de Sans de la casa de Portlligat, que testimonien l’evolució de la residència dels Dalí, el pintor hi dibuixa o hi fa anotacions per al constructor, que són de gran interès per a conèixer la voluntat del pintor quant a les modificacions arquitectòniques de casa seva.
Exposició comissariada per Rosa Maria Maurell i Cuca R. Costa del CED amb la direcció científica de Montse Aguer, directora dels Museus Dalí.
Ricardo Sans i l'amistat amb els Dalí
Ricardo Sans Condeminas (Barcelona, 1911-1972), va estudiar la carrera de Dret i va exercir d’advocat a Barcelona fins que va esclatar la Guerra Civil. Una de les seves aficions era la fotografia: deia que feia fotos perquè no sabia pintar. L’any 1939 es compra una Leica i comença a fotografiar de manera més professional.
El primer contacte entre Salvador Dalí i Ricardo Sans té lloc l’any 1949. El fotògraf es trasllada a Portlligat acompanyat de Gonçal Serraclara –cosí del pintor– i d’un amic. En aquest encontre, Sans fa el primer reportatge al pintor i realitza la fotografia en color que serveix com a sobrecoberta del llibre 50 secretos mágicos para pintar, editat l’any 1951 per Luís de Caralt. Durant la primavera del 1950 finalitzen les obres del taller de Portlligat i és a partir del 1951 quan Ricardo Sans documenta aquest nou espai amb Dalí i Gala com a models; així mateix, fa uns retrats de l’artista en el seu entorn de treball, acompanyat de les teles que pinta en aquell moment com el Crist de Sant Joan de la Creu, Assumpta Corpuscularia Lapislazulina, Figura rinoceròntica de l’Ilisos de Fídies, obres que pertanyen a l’etapa mística nuclear, influïda per l’explosió atòmica així com pel retorn als clàssics i pel tractat de Luca Pacioli La Divina Proporció.
Vídeo
El Castell de Púbol és un lloc molt significatiu en la creació daliniana: una continuació de Portlligat amb personalitat pròpia. És el regal de Dalí a Gala, la seva dama, a qui ret vassallatge i al qual no pot accedir sense permís escrit d’ella. Des de fa 20 anys el Castell és també el lloc que acull les nostres exposicions temporals: unes exposicions que ens permeten endinsar-nos en la vida i l’art de Salvador Dalí. L’exposició Salvador Dalí, Gala, Ricardo Sans porta a Púbol una mirada més íntima sobre Salvador Dalí i Gala en el paisatge inspirador de Portlligat.
Un vídeo de la Fundació Gala-Salvador Dalí realitzat per Doc Doc Films.