L'exposició
Presentem una acurada selecció dels molts retrats que el fotògraf anglès Bob Whitaker va fer a Salvador Dalí a la seva casa-taller de Portlligat i a París, entre els anys 1967 i 1972. Les imatges pertanyen al fons Robert Whitaker, que recentment ha adquirit la Fundació Gala-Salvador Dalí. Tots dos es van conèixer el 1967, quan l’historiador Douglas Cooper els va presentar. Bob Whitaker era ja un fotògraf de renom, conegut com l’home que havia ajudat a documentar els Swinging Sixties. En aquest sentit, destaquen les fotografies que va fer dels The Beatles o del grup de rock Cream. Una de les fotos de la mostra és un retrat de Salvador Dalí a l’Hotel Meurice de París, on s’allotjava quan anava a la capital francesa, amb una imatge, ben present i icònica, de John Lennon al fons. Robert visita nombroses vegades Salvador Dalí a Portlligat i hi estableix una relació de complicitat, complicitat tant artística com personal, tal com es desprèn de les imatges. Són retrats, molts d’ells posades en escena, de Dalí en diverses estances de Portlligat —un dels eixos del triangle dalinià—, que expressen un sentit de provocació i d’ironia compartits.
La relació entre Dalí i Whitaker
Robert Whitaker (13 de Novembre, 1939, in Harpenden, Hertfordshire, England – 20 de Setembre, 2011)
Als 16 anys, Robert Whitaker rep un llibre sobre Salvador Dalí. D’aquest llibre crea un collage dalinià que envia a l’artista. Dalí, impressionat, invita al jove Bob a casa seva.
Robert Whitaker i Salvador Dalí no es coneixen personalment fins al 1967, a través de l’historiador de l’art, biògraf i col·leccionista Douglas Cooper. Bob, gran admirador de Dalí, ja era un fotògraf reconegut, que havia acompanyat els Beatles durant dos anys de gira, creant les imatges emblemàtiques i més controvertides del grup anglès. L’afinitat entre el pintor i el fotògraf és instantània i Dalí valora la companyia de Whitaker en tot moment. Whitaker entén el treball del pintor i captura en cada fotografia un record visual del temps passat amb l’artista. L’amistat que uneix el fotògraf amb Salvador Dalí li permet presenciar les extravagants celebracions, com la festa a l’entorn de la venda de La Pesca de les tonyines (núm. cat. 818), experiments artístics així com el procés de treball que segueix l’artista.
La fotografia de Whitaker aconsegueix eternitzar la imatge daliniana en fotografies dinàmiques. La seva càmera funciona com una extensió del propi ull i captura els matisos creatius i l’essència de l’artista.
L’exposició mostra, a través de les imatges íntimes i enèrgiques, la complicitat, la comprensió i la reciprocitat que unien el pintor i el fotògraf.
Vídeo
Entrevista amb Benjamin Whitaker, fill del fotògraf Robert Whitaker.