L’exposició

En una col·laboració per a The American Weekly, el 1935, Dalí afirma que la diferència entre un boig i un surrealista és que el boig confon dos mons, el de la il·lusió i la realitat, mentre que un surrealista en coneix la diferència. Molts anys més tard, i en ple procés de creació del Castell de Púbol, l’obra de l’artista, amb Gala com a protagonista, continua habitant tots dos mons.

Amb la mostra Púbol de Gala. Il·lusió i realitat continuem la línia iniciada l’any 2020 amb l’exposició Gala/Dalí/Dior. D’art i moda. Enguany, la Fundació Gala-Salvador Dalí aposta per aprofundir en la construcció de la imatge de Gala a través d’obra original de Salvador Dalí i un dels looks més icònics de la musa de la dècada dels setanta.

Il·lusió i realitat

L’exposició explora les diferents formes amb què Gala és representada. D’una banda, ens trobem davant d’una dona idealitzada, imaginada, la dama del castell a qui Dalí professa el seu amor cortès. De l’altra, el Retrat de Gala, de l’entorn de 1976, ens sorprèn pel verisme amb què la musa ha estat pintada.

La poètica de les ruïnes

Les ruïnes, sempre presents a Púbol, sovint en forma de trompe-l’œil, esdevenen motius plens de significat en aquesta exposició. En el primer àmbit, el de la il·lusió, embelleixen els dibuixos i projectes de decoració per al castell. En canvi, en l’àmbit de la realitat, els despreniments de pintura evidencien el deteriorament i l’indefugible pas del temps.

 

 

El refugi de la dona visible

El darrer àmbit recull un fragment del documental El refugi de la dona visible (1982 – 1989), realitzat el 2017 i inclòs en la trilogia Salvador Dalí. A la recerca de la immortalitat, produïda per la Fundació Gala-Salvador Dalí i dirigida per David Pujol. L’extracte conjuga de manera poètica declaracions de l’artista i imatges d’arxiu del Castell de Púbol, tot posant de relleu la fascinació per les ruïnes per part del geni empordanès.

L'EXPOSICIÓ EN IMATGES

  • Projecte per al sostre de la Sala dels Escuts, c. 1970
    © Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2022
  • Projecte per al jardí, c. 1970
    © Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2022
  • Projecte per a la Sala del Piano i el bany de Gala, c. 1969
    © Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2022
  • Vestit prêt-à-porter d’Elizabeth Arden New York i collaret, 1970s
  • Projecte per a la Sala dels Escuts, c. 1970
    © Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2022
  • Retrat de Gala, c. 1976
    © Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2022
  • Projecte per al jardí, c. 1970
    © Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2022
  • Projecte per al jardí, c. 1970
    © Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2022

Púbol de Gala. Il·lusió i realitat

Textos de Montse Aguer, directora dels Museus Dalí, Jordi Artigas, Coordinador de les Cases-museu de Púbol i Portlligat, Bea Crespo i Lucia Moni, del Centre d’Estudis Dalinians.

Descarrega la publicació

Per què visitar l’exposició

  • Em faltava oferir a Gala un estoig més solemnement digne del nostre amor. Per això li vaig regalar una mansió edificada sobre les restes d’un castell del segle XII, a La Bisbal, l’antic Castell de Púbol, on ella regnava com a sobirana absoluta. Salvador Dalí
  • Gala em va agafar la mà i em va dir de cop i volta: “Gràcies un cop més. Accepto el Castell de Púbol però amb una sola condició: que només vindràs a visitar-me al castell per invitació escrita». Aquesta condició, que afalagava sobretot els meus refinaments masoquistes, em va entusiasmar, Gala es convertia en el castell inexpugnable que no havia deixat mai de ser.
    Salvador Dalí
  • Sí, hom pensa que soc una fortalesa ben defensada, perfectament organitzada, però –a tot estirar– podria ser una petita torre vacil·lant que, per pudor, intenta cobrir-se d’heura i amagar les seves parets ja deteriorades i trobar una mica de soledat. Gala
  • Esperem que aquesta mostra permeti al visitant endinsar-se en un món particular, mític i real, poètic, que ens permet parlar de Gala i de Dalí, i d’un univers creatiu i vital propi, singular, escenogràfic. Gala vista per Dalí, vista per nosaltres, i vista per si mateixa o tal com ella volia que la veiéssim, entre la il·lusió de ser i la realitat d’existir. Montse Aguer Directora dels Museus Dalí
  • El Castell Gala Dalí de Púbol esdevé l’escenari ideal per mostrar les diferents representacions d’una Gala indòmita que mai va deixar de fascinar Salvador Dalí i avivar la seva imaginació. Bea Crespo i Lucia Moni Centre d’Estudis Dalinians
  • L’exposició permet gaudir de l’art del dibuix de Salvador Dalí, descobrir els projectes de l’artista per convertir un castell medieval en la imatge de Gala i crear un paradís perdut per la seva companya, fora del temps. Jordi Artigas Coordinador de les Cases-museu de Púbol i Portlligat